Visar inlägg med etikett Informationsmöten. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Informationsmöten. Visa alla inlägg

måndag 21 oktober 2019

Minnesanteckningar Föräldraråd 15/10 2019

Minnesanteckningar - Föräldraråd 15/10 2019

Närvarande:
Skolledning - Anna Sandberg, Hans Ovsjö, Rickard Söderberg. Anders Regner hade fått förhinder.
Klassföräldrar från FA, FC, FD, 1A, 1B, 1C, 1D, 2A, 2C, 3D, 4A, 4B, 4C, 4D, 5A, 6A, 6C
Föräldraföreningen - Louise Pell, Cecilia Lindvall, Åsa Sohlgren, Kirsten Jensen Quas.

Hans, Anna och Rickard bjöd välkommen!

Ombyggnationen

Automatiska dörrar
Önskan från förälder om automatiska dörrar.
Ombyggnationen är inte klar, men när den är klar, kommer den uppfylla alla krav. Just nu håller man på att se över dörrar, brandlarm. Nytt passage-system tas i användning vecka 44, vilket innebär att dörrar kan låsas etc.

Slutbesiktning hus A-E godkänt (den renoverade delen) 
Skolan väntar på slutbesked och därefter kan verksamhet i lokalen påbörjas. Flytten är planerad till vecka 44. Resten av läsåret blir stort sett hela skolgården och alla hus tilgängliga. Dock kommer mindre del av staket kvarstå vid nya scenen och på baksidan av skolan. Just nu är skolan inne i en intensiv planeringsperiod. Skolan är nöjd med de nyrenoverade lokal, som har en lite annan färgskala än K-huset.

Vem ska flytta in vart?
Hus A = Studio, sen 4or, och 5:or. 6:or flytter tilbaka i tidigare lokal. Slöjden tilbaka i tidigare lokal. Digital/Bild och Hemkunskapslokal(nytt).

Skolgården
Snart blir nya ytorna tillgängliga. När eleverna har bott in sig, kommer en enkät från trygghetsteamet genomföras för att lära av elevernas upplevelser / erfarenheter med skolgården. Förväntas genomfört på vårterminen 2020.

Pavillongerna
Skolan tömmer pavillongerna fram till nyår, och Peab lånar några lokaler. Efter nyår kommer Vällingbyskolan flytta in. Det är sen planen, att Vällingbyskolan ska ha verksamhet där under ett kalenderår. Pavillongen avetableras våren 2021.  Båda skolorna hade önskat att pavillongerna flyttades till Vällingbyskolan istället. Vällingbyskolan ska ha rast neråt mot ängerna, äta lunch, ha idrott/slöjd m.m. på Vällingbyskolan.

Invigning av nya skolan
Skolan anordnar invigning för alla skolbarnen den 4/11 2019! Invigningen är kl. 9.00, och mellanstadiet kommer också börja kl. 9.00 den dagen. Skolan har kontaktat lokaltidningar med flera.

Klubben
Skolan har tidigare sagt att mellanstadieklubben på Nälstaskolan startar igen
1/1 2020. Skolan önskar dock att skjuta på detta till höstterminen 2020. Mer information tillkommer in för höstterminen. Planen är att klubben sen ska ha verksamhet  i "gamla personalrummet", vid gamla biblioteket. Sannolikt kommer Starbo och skolan ha varsin klubbverksamhet från och med hösten 2020.

Rekryteringsbehov
Skolan har behov för fritidspersonal, har förgäves försökt att rekrytera personal. Fortsätter att försöka.
Skolan har nu rekryterat 3 förstelärare, alla har rekryterats internt. Totalt 5 förstelärare på skolan. Varje förstelärare kommer att få ansvaret för var sin mindre lärargrupp, Modell Läslyftet / Mattelyftet (kollegialt lärande). De tre nya förstelärarna är Helena Thor, Olle Forsén, Kajsa Gullin.

Idrott - en gymnastiklärare till flera klasser?
Fråga om skolan ska rekrytera personal till gymnastiken, eftersom flera klasser just nu har idrott tillsammans, men endast en lärare? Det är mycket barn på en gång. Skolan svarar, att man inte planerar att rekrytera gymnastiklärare. Lösningen är temporär, orsakat av att gymnastikläraren har ett projekt utöver idrotten.

Inställda lektioner?
Hur gör skolan när lektionerna ställs in vid slutet av skoldagen? Exempel; elever i 4:an gick hem förra fredag eftermiddag, men föräldrarna fick inte information härom. Skolan kommer framöver att skicka mejl om möjligt. Det är ovanligt att lektioner ställs in utan att annan lektion erbjuds.


Föräldravandring
Föräldraföreningen informerade kort om syftet med föräldravandring. Schema över vandringstider finns på hemsidan http://nalstaskolansff.blogspot.com/ Där finns också tips och idéer. Västar kan hämtas på expeditionen mellan kl. 7.00 - 17.00.

Information om Nälstaskolans Föräldraförening
Föreningen informerade om:
Föräldravandringar / Nälstaskolans Dag, 5:ornas om mat och fikaförsäljning samma dag / Klassbidrag. Kort diskussion om möjlighet för årligt tema för Nälstaskolans Dag.

Mötet avslutades. Rektor kallar till nästa möte i föräldrarådet.

Minnesanteckningar skickas till klassföräldrarna, som ansvarar för att skicka dessa vidare till klassens föräldrar, alternativt kan anteckningar skickas till klassläraren, som skickar till klassen.


Ref.
Kirsten Jensen Quas

onsdag 18 mars 2015

Mötesanteckningar informationsmöte / vårmöte 2015-03-17

Närvarande:
Merja Rombach, Rektor
Anders Kjellgren, Bitr Rektor
Jan Lönnback, Intendent
Tobias Soläng Projektledare, SISAB/ÅF
Sandra Rodin, Ledamot Föräldraföreningen
Sofia Hedlycke, Ledamot Föräldraföreningen
Anders Viljosson, Sekreterare Föräldraföreningen
Roland Johansson, Kassör Föräldraföreningen
ca 20st föräldrar

Diskussionspunkter / Information


  • Ombyggnationen kommer att resultera i en ökning av elevkapaciteten samtidigt som skolans tomtyta inte ökar. Antalet elever kommer att öka successivt genom att starta 4 klasser varje skolstart (tidigare 3 st). Antalet elever kommer vara uppe i 750 st (idag 535 st) ungefär då byggnationen är klar.
  • 3 paviljonger har idag tillfälligt bygglov på 10 år vilket nu är förbrukat och dessa skall rivas. Paviljongen närmast parcourparken (10:an) kommer att tömmas och transporteras bort först (under de två första veckorna i maj). Under sommaren så kommer en ny tvåvånings (tillfällig) byggnad placeras på samma plats. Planen är att den skall vara färdig till skolstart och stå i 4-4,5 år för att sedan rivas när hela byggnationen är klar. Vid bortförslandet kommer lastbilarna att köras med ledsagare. De kommer dessutom att köras in från sidan och passerar då inte skolgården.
  • Två förskoleklasser kommer flyttas från byggnaden till 9:an och klubb kompis under den sista tiden innan sommarlovet (1 maj-10:e juni).
  • Under sommarlovet rivs klubb kompis, idrottshallen och paviljongen 10:an närmast den nya evakueringsbyggnaden. Den sista paviljongen (9:an) tas bort sist i anslutning till skolstart.
  • Idrottslösning forfarande oklar. Vällingbyhallen & fotbollsplanen är de alternativ som för närvarande finns. Idrottförvaltningen stoppade den temporära tältlösningen (i anslutning till Nälstabadet) som tidigare var påtänkt. Utbildningsförvaltningen är de som är ytterst ansvariga.
  • From oktober och 1,5 år framåt stängs matsalen. Som planen är nu kommer förskoleklasserna och lågstadiet kommer att äta i en fritidslokal på skolan. Mellanstadiet kommer äta på Vällingbyskolan, det är tänkt att eleverna skall promenera fram och tillbaka. Maten kommer att vara prefabricerad alt. tillagad i Vällingbyskolan. Kockarna ges andra arbetsuppgifter under byggnationen och kan vara behjälpliga med bespisningen.
  • Föräldrar uttryckte oro för hastigheterna på Vällingbyvägen. Skolan skall försöka samverka med trafikkontoret och se om man kan göra några förbättringar.
  • Upphandlingsprocessen för byggnationen kommer att starta i maj. (Byggnationen är planerad att starta i oktober.)
  • Etapp 1. Startar oktober och pågår 1,5 år. Den innefattar idrottsalen och matsalen. Matsalsbyggnaden kommer att får en extra våning där bl a expeditionen kommer att inrymmas.
  • Etapp 2. (Området runt nuvarande idrottshall). Innefattar en tvåvånings- samt en trevåningsbyggnad med souterrängvåning. Påbörjas jan 2016 pågår ca 2 år.
  • Etapp 3. Renovering/anpassning av befintliga skolbyggnader. Tilläggsisolering, fönsterbyte, dräning, nya dörrar och belysning, nya vindfång. I denna byggnad kommer det att inrymmas bl.a. hemkunskapsal, NO-sal, bildsal samt klubb kompis.
  • Skolgården kommer få en ny utformning med b.la. amfiteater, lekställningar, sittytor mm. Skolbyggnaderna kommer ha fasad i tegel och betong.
  • 5:an, som ligger i anslutning till förskolan Trolleborgen, kommer inte att brukas av skolan efter byggnationens avslutande.
  • Hämtning och lämning av barn på Trolle bondes väg under byggnationen är inte lämplig pga byggtrafik. Skolan rekommenderar Rättar Vigs väg vid återvinningstationen, Starbovägen alt. parkeringen på fotbollsplanen vid Täbylundsvägen. Förslag framkom att göra Nälstabadets parkering avgiftsfri för de som lämnar och hämtar. Skolan kommer att diskutera detta med kommunen.
  • Frågor framkom om buller och partiklar i samband med sprängningsarbeten. Ingen miljökonsekvensbeskrivning finns framtagen pga brist på krav. Däremot har entreprenören krav på sig att spränga "försiktigt" bland annat p.g.a de närliggande bassängerna på Nälstabadet. Skolan förutsätter att arbetena kommer att ske på korrekt sätt.
  • Avspärrningar runt byggarbetsplatserna kommer att utgöras av plank. Förslag framkom att göra titthål så att barnen inte blir för nyfikna.
  • Skolan kommer att utsmyckas med konst i samband med ombyggnationen. En norsk konstnär, Jon Gudnarsen har fått uppdraget.
  • Husen kommer att bli miljöcertifierade enligt miljöklass silver. Detta innebär att inga/få miljöfarliga ämnen kommer att användas.
  • Kommunikationsplan och löpande information kommer kommer ut på Nälstaskolans hemsida. Utbildningsförvaltningen förbereder ett informationsbrev till boende i skolans närområde.
  • Den minskade skolgården under byggnationen diskuterades. Skolan kommer att utnyttja ängarna för raster och aktiviteter istället.
  • Elevinformation diskuterades. Eleverna har blivit informerade via sina lärare som har haft informationen från projektledaren. Förslag framkom om mera information till eleverna och kanske en utställning i matsalen om byggnationen.
  • Skolledningen uttryckte att de önskar få ett bättre stöd kring idrott och matfrågorna från utbildningsförvaltningen eftersom dessa inte är helt optimalt lösta i dagsläget.

torsdag 27 november 2014

Information om den kommande ombyggnationen av Nälstaskolan

Vid föräldraföreningens höstmöte 25 november informerades om den kommande ombyggnationen av skolan. En sammanfattningen ges här (tack Lisa Bodén Malmström för anteckningarna!


--------------------------------------------------------------------------------------
Läs om och se skisser på ombyggnationen i Utbildningsförvaltningens beslut om ombyggnationen av Nälstaskolan
Stockholms stad har en sida om Nälstaskolan på sin webbplats om alla byggprojekt i Stockholm.
--------------------------------------------------------------------------------------
Kvällens dominerande fråga var den kommande byggnationen och planeringen kring denna. Med anledning av det gästades mötet inte bara av rektor Merja och biträdande rektor Anders utan även av två representanter från SISAB som är ansvariga för skolfastigheterna och också det kommande bygget. Tobias Soläng som kommer från ÅF och är SISAB:s externa projektledare i projektet presenterade bakgrund och en ungefärlig tidplan.

De huvudsakliga anledningarna till byggprojektet är två:
1. I dagsläget finns tre paviljonger på skolan som snart har stått i tio år. Då tillfälliga paviljonger inte tillåts stå mer än tio år måste dessa bort och ersättas.
2. Skolan skall byggas ut från dagens tre-parallelliga organisation med c:a 525 elever till en fyr-parallellig skola med plats för c:a 765 elever.

Byggnationen på skolan kommer att ske i olika etapper. Det första som kommer att hända är att de tre paviljongerna samt gymnastikhallen ska rivas. Skollokalerna i de tre paviljongerna kommer att under bygget ersättas med en ny paviljong i två våningar. Denna placeras där nuvarande paviljong 10 finns idag. Detta beräknas ske under försommar/sommar och ska vara klart till skolstarten i höst 2015.

I oktober 2015 planeras byggstart för den första etappen. Då ska en ny stor idrottshall uppföras. Dessutom kommer man i denna etapp att bygga ut matsalen samt bygga en ny byggnadskropp i två plan med huvudentré och en glasad gång  som förbinder matsalen med den befintliga huvudbyggnaden.(En våning upp i luften så att skolgården förblir sammanhängande) I denna byggnadskropp kommer expeditionen att placeras. Denna etapp beräknas ta 1,5 år att färdigställa.

Frågan kom upp från föräldrar om vad som kommer att hända med idrottsundervisningen då man kommer att vara utan gymnastiksal i nästan två hela läsår. Skolledningen svarade att detta är en fråga som utreds och diskuteras där man i nuläget inte har någon helt färdig lösning. Det man diskuterar är att det till stor del kommer att bli utomhusidrott. Man pratar även om att ha fler friluftsdagar. Dessutom undersöker man möjligheten att använda Nälstabadets omklädningsrum. Skolledningen lovade att återkomma med mer konkreta besked framöver, förmodligen någon gång tidigt i vår.

Parallellt med etapp 1 kommer man att börja med etapp 2 som innefattar nybyggnation av en ny huskropp i två plan. Denna kommer att sträcka sig från matsalen och neråt och kommer när den är klar att inrymma lokaler för F-3 med integrerad fritidsverksamhet. Denna etapp beräknas ta c:a 2,5 år och då vara klar till årsskiftet 2017/2018.

När etapp 2 är klar och man kan flytta in i den nya byggnaden kan etapp 3 påbörjas. Då ska den befintliga huvudbyggnaden tömmas för renovering och vissa ombyggnationer. Denna etapp skall ta c:a ett år.

Om allt går som planerat bör alltså hela byggnationen vara avklarad till årsskiftet 2018/2019. Byggen tar lång tid! Jag tror dock att resultatet kommer att bli bra när det väl är klart: En ny stor idrottshall och en sammanhängande skolbyggnad utan en massa paviljonger.  Mest problematiska verkar frågorna kring idrottsundervisningen vara.

En annan fråga som SISAB:s projektledare tog upp var hämtning och lämning av barn under byggperioden. Det kommer att bli mycket transporter och trafik till bygget och de kommer att gå via Trolle Bondes väg. Han avrådde därför helt från att hämta och lämna barn den vägen av säkerhetsskäl. Alternativa platser för hämtning och lämning är t ex Rättar vigs väg, Starbrovägen samt fotbollsplanen vid Täbylundsvägen. Även denna fråga är under utredning och vi ser fram emot lite mer information om vad som ska gälla från skolledningen framöver.

torsdag 15 mars 2012

Mötesanteckningar från vårmötet den 13/3


Närvarande: 30-tal föräldrar, Rektor Merja Rombach, bitr rektor Anna Sandberg, Föräldraföreningens styrelse.

Föredrag om föräldravandringens väl
Mötet inleddes med ett mycket intressant föredrag av Bo Arkelsten, som arbetar som fältassistent i områdena Vällingby och Hässelby. I dessa områden finns tre fältassistenter som arbetar både förebyggande och uppsökande i samarbete med polis och socialförvaltning. Det innebär att de finns där ungdomarna finns, dvs. i parklekar, skolor, centrum, ungdomsgårdar etc. Fältassistenterna arbetar i huvudsak med ungdomar från åk 7 och uppåt, men även dessa ungdomar har ju gått på låg- och mellanstadiet.

Det är i princip omöjligt att i anteckningsform återge vad denna eldsjäl Bo på 45 minuter förmedlade, men här är några av hans uppmaningar till oss föräldrar:

  • Börja tidigt att föräldravandra för att visa barnen att ni kommer att vara ute och kvällsvandra även senare.
  • Lär känna området där ni bor. Även om era barn inte är ute om kvällarna nu, så kommer de att vara det senare och då är det bra att ni redan nu vet var i närområdet ungdomarna brukar samlas.
  • Kommunikationen med barnen är A och O när det handlar om alkohol och droger. Se därför till att vårda den dialog ni har med era barn i grundskolan.
  • Lär känna andra föräldrar i samma område.
  • Passa på att trygghetsinventera när ni vandrar. Passerar ni mörka, otrygga platser under er vandring uppmanas ni att formulera s.k medborgarförslag till stadsdelen om att öka tryggheten i området. Det kan handla om dåligt belysta gångvägar och buskage som känns läskiga att passera. Detta är exempel på saker som är enkla att åtgärda, förutsatt att någon rapporterar in det.
  • Ha reflexvästarna på er när ni vandrar så att ungdomarna ser vilka ni är. Även om ni vandrar runt och inte tycker att ni ser nåt speciellt så ser ungdomarna er.
  • Försök att med alla medel skjuta på era barn rökningsdebut, helst se till att de inte börjar alls. Ju senare man börjar desto mindre risk att man även testar hasch. Bo har under alla sina år som fältassistent inte sett någon ungdom som börjat med att röka hasch, de börjar alltid med cigaretter.

Namn, telefonnummer och e-postadresser till de tre fältassistenterna hittar du här: Föräldravandringschema.

Tävling i föräldravandring!
Efter Bo Arkelstens föredrag utlyste föreningens styrelse en tävling i föräldravandring. Den klass som får ihop flest föräldrar att vandra enligt föräldravandingsschemat, vinner 2.000 kronor till klasskassan.
Tävlingsreglerna finns att läsa här: Tävlingsregler
Information om hur föräldravandringarna går till finns att läsa här: Föräldravandringschema.

Information från rektorn
Rektor Merja Rombach informerade om lokalläget.
Beslut om den stora permanenta skolutbyggnaden som skulle fattas i höstas är nu framskjutet till nästa år. Motiveringen är att staden vill analysera om elevflödet i Västerort efter det att bland annat Engelska Skolan har öppnat i Hässelby. När det gäller ersättnigslokaler, däremot, startar i veckan ett projekt som går ut på att ta reda på vilka skolor som är i akut behov av sådana. Nälstaskolan har begärt att få byta ut 10:ans lokaler mot en ny paviljong på två våningar om totalt 8 klassrum. Det finns i dagsläget ingen information om när beslut om ersättningslokaler kommer att fattas.

Övriga frågor
På frågestånden pratades bland annat om mellanmålen. En synpunkt var att de upplevdes som torftiga, vitt bröd med smör. Anna Sandberg klargjorde dock att det alltid finns flera pålägg, typ skinka, ost, mjukost och frukt. Föreningen har en representant (Maria Forss) i skolans matråd. Skicka gärna synpunkter till föreningen innan nästa matråd som infaller den 7 maj.

En fråga som ställdes till skolledningen gällde i vilken utsträckning man kontrollerar vilka som rör sig på skolan dagtid. En föräldrer uppgav att ingen tillfrågat henne om hennes ärende när hon besökte skolgården en dag. Skolledningen svarade att man generellt frågar alla besökare som man inte känner igen vad de har för ärende på skolan.

Skolpoliserna blir kvar tills vidare.

Kommande aktiviteter
Planeringsmöte med klassombuden inför Nälstaskolansdag: 24/4
Nälstaskolans dag: 8/5

onsdag 18 januari 2012

Minnesanteckningar från informationsmötet 15/11

Närvarande från skolan: Merja Rombach, rektor, Madeleine Wretman, biträdande rektor och Anna Sandberg, biträdande rektor.
Närvarande föräldrar: 22 st.

Dennis hälsade alla välkomna och lämnade över ordet till Merja, Madeleine och Anna.


Merja

EkonomiMerja gick igenom årets budget, som ligger på drygt 42 miljoner kronor. Av dessa går ca 33 miljoner, dvs. knappt 80 %, till personallöner. Resterande 20 % går till drift och underhåll av skolan, skolmat, förbrukningsmaterial, osv.
Det socioekonomiska utjämningsanslaget som tilldelas Nälstaskolan, har hittills legat på ca 2 miljoner per år. Under de närmaste två åren kommer dock detta bidrag att minska till följa av att Stockholms Stads utbildningsnämnd tidigare i år beslutade om ett nytt socioekonomiskt fördelningssystem.

LokalfrågorBeslut om upprustning av skolans lokaler ska fattas i december.
Fritids 5 saknar fortfarande internetuppkoppling, trots upprepade påstötningar från skolans sida till stadens IT-avdelning.


Madeleine

Madeleine berättade om den nya skollagen och den nya läroplanen, som båda trätt i kraft i år.

SkollagenDen nya skollagen, som gäller från och med 1 juli i år, innebär bland annat att rektorns ansvar och lärarnas skyldigheter ökar. Exempelvis har skolpersonal numera anmälningsplikt. Vårdnadshavares möjligheter att överklaga beslut har också ökat.

Läroplanen
Den nya läroplanen, som gäller från och med HT 2011, innehåller detaljerad kunskapskrav för varje årskurs. Dessa kunskapskrav ska ligga till grund för betyg, som med början HT 2012 ska ges från och med årskurs 6.

tisdag 1 november 2011

Informationskväll med rektorn!

Välkomna till informationskväll med rektor
Tisdag 15 november kl 18.30 – 20.30 i skolans matsal

Nälstaskolans Föräldraförening bjuder härmed in till informationskväll med rektor Merja Rombach samt biträdande rektorer Madeleine Wretman och Anna Sandberg.

AGENDA:
  • Information från rektor Merja Rombach, med efterföljande frågestund
  • Socioekonomiskt stöd. Hur påverkas Nälstaskolan av de planerade nedskärningarna i det socioekonomiska stödet?
  • Lärartätheten. Nälstaskolan har en relativt låg lärartäthet jämfört med omkringliggande skolor. Vad beror detta på?
  • Skolans lokaler. Det finns planer på nya och upprustade lokaler. Hur ser dessa planer ut och när kommer de att bli verklighet?
  • Övriga frågor

måndag 12 september 2011

Inbjudan till årsmöte den 27/9

Nälstaskolansföräldraförening
inbjudersamtliga föräldrar till
årsmöte
Tisdagenden 27 september 2011
Kl19.00 i skolans matsal

Dagordningför årsmötet:

1. Val av ordföranden och sekreterare vid mötet samt av tvåprotokolljusterare, tillika rösträknare.
2. Fråga om mötet blivit behörigen kallat.
3. Fastställande av dagordning.
4. Föredragning av styrelsens verksamhetsberättelse ochrevisorernas berättelse.
5. Fråga om ansvarsfrihet för styrelsen.
6. Behandling av styrelsens förslag till verksamhetsplan, budget ochmedlemsavgift, övriga förslag från styrelsen och förslag frånmedlemmar.
7. Fastställande av föreningens handlingsprogram ochverksamhetsplan.
8. Fastställande av medlemsavgift och budget.
9. Val av styrelse; Ordförande för ett år och minst fem ledamöterför två år (några sitter kvar sen tidigare år).
10. Val av två revisorer.
11. Val av valberedning, sammankallande och två till tre ledamöteri föreningens valberedning för ett år.
12. Övriga frågor.

Dessutomkommer Vincent från Klubb Kompis att prata om skolans arbete medvärdegrunden.

Välkomna!

lördag 2 april 2011

Informationsmöte 26/4 om Nälstaskolans dag för Klassombuden

Den 26 april klockan 19 håller vi ett planerings- och informationmöte om Nälstaskolans dag för klassombuden. Nälstaskolans dag arrangeras varje år av Föräldraföreningen, men det är klassombuden som får det att hända!

Vi träffas i 5B's klassrum och delar ut uppgifterna. Varje klass har en egen aktivitet som den ansvarar för, och det är klassombuden som får engagera övriga föräldrar i klassen. Eftersom alla klasser kommer att ha en uppgift är det viktigt att klassombud från alla klasser är med på mötet.

Har ni frågor så posta en kommentar nedan eller maila till styrelsen nalstaff-styrelse@googlegroups.com

[Ändrad 2011-04-15, lagt till rätt lokal.]

tisdag 15 februari 2011

Minnesanteckningar från informationsmötet 15/2

Närvarande från skolan: Merja Rombach, rektor, Madeleine Wretman, biträdande rektor och Anna Sandberg, biträdande rektor.

Närvarande föräldrar: 28 st.

Dennis hälsade alla välkomna och lämnade över ordet till Merja, Madeleine och Anna.

Merja

Ekonomi
Skolan är nu en resultatenhet igen. Merja visade en preliminär budget som är lagd. Budgeten ligger på 42 miljoner kronor. Nälstaskolan får cirka 48.000 kronor per elev och år för årskurs F-3. För årskurs 4-6 får man cirka 51.000 kronor per elev och år. För fritids får man cirka 30.000 kronoer per elev och år.

Några stora poster/utgifter som nämndes var: lärarlöner cirka 33 miljoner, 2 miljoner it-kostnader.
Nälstaskolan får också ett socio-ekonomiskt bidrag på 2 miljoner.
Som en jämförelse nämnde Merja att Nälstaskolan har fått cirka två procent mer att disponera jämfört med förra årets budget.

En annan stor utgift var mat. En portion kostar ungefär 11 kronor. Totalkostnaden för en portion var 16,70 med personalkostnad inräknad.

Lokalfrågor
Skollokalerna kommer att besiktigas av förvaltningen under vårterminen. Sista juni skall alla Stockholms skolor vara inventerade. Detta skall sedan ligga till grund för vad som skall göras med Nälstaskolans lokaler. En eventuell ombyggnad av skolans lokaler kommer att bekostas av staden.

Skollagen
Från och med 2012 kommer årskurs sex att få betyg, det vill säga, de elever som idag går i årskurs 4.

Skolan får också möjlighet att vid enstaka tillfällen ta ut en frivillig avgift från föräldrarna i samband med skolresor.

Madelene
Informerade om LGR11. Nu finns det detaljerade kursplaner och mål för varje ämne och vad eleven skall ha uppnått. Från och med 2015 skall lärarlegitimation vara implementerat, då är det bara lärare med legitimation som får sätta betyg.

Betyg kommer att sättas i åk 6 från och med höstterminen 2012 enligt den nya betygsskalan (-,F,E,D,C,B,A) . Eleverna kommer att få betyg i varje ämne, dvs inte ett betyg för NO utan nedbrutet i Kemi, Fysik, etc, samma för SO ämnena, ett betyg per ämne, t ex, Religion, Historia, Sammhällskunskap, etc.

Anna
Pratade om fritids. Det finns en dialog mellan skola och fritids. Den nya läroplanen kommer att stärka banden ytterligare mellan skola och fritids.

Efter denna information lämnade och Merja, Madeleine och Anna mötet och mötet fortsatte med information från föräldraföreningen.

Dennis
Informerade om föräldraföreningens roll. Det blev en diskussion om kallelse till detta möte. En förskoleklass hade fått reda på mötet på morgonen. De hade inte sett kallelsen alls. Ett förslag var att föräldrarepresentater skulle skicka in sin mejladress på nälstaff bloggen. En how-to för klassföräldrar efterlystes. Finns redan, kallas Klassombudens roll på bloggen.

Dennis fortsatte med att informera om vad föräldraföreningen hade hunnit med under hösten. Föreningen har försökt att träffa Merja regelbundet under terminen. Resultatet av dessa träffar har dokumenterats i form av mötesanteckningar här på bloggen.

Nämndes också att föreningen har budgeterat med att cirka 150 familjer betalar, hittills har mellan 70-80 familjer betalat.

Thomas
informerade om Nälstaskolans dag. Den går av stapeln den 10 maj mellan 17-20. Det kommer att vara ett info/planeringsmöte om Nälstaskolans dag den 26 april klockan 19. Alla klassombud kommer att få inbjudan till detta planeringsmöte. Det är klassombuden som gör Nälstaskolans dag.

Ann
berättade om föräldravandringen. Det finns västar att hämta ut i expeditionen. Hämta ut dem veckan innan och lämna tillbaka dem veckan efter. Det finns många västar. Schema för föräldravandringarna kommer att publiceras här på bloggen.

Det var det som vi fick med i anteckningarna under detta möte. Om ni tycker att något saknas eller har några frågor om mötet så posta gärna en kommentar nedan.