torsdag 15 mars 2012

Tävling i föräldravandring!


Under vårterminen 2012 utlyser föreningen en tävling i Föräldravandring. Syftet är att få så många föräldrar som möjligt engagerade i vandringarna och därigenom öka gemenskapen i klassen.


Tävlingen är enkel: Den klass som lyckats få flest föräldrar att vandra vinner 2000 kronor till klasskassan!


Så här går det till:

  1. Klassens föräldrar vandrar enligt schemat på Föräldraföreningens Hemsida (http://nalstaskolansff.blogspot.com/p/schema-foraldravandring.html). 4a börjar den 30/3 och 5c avslutar den 8/6) 
  2. Alla som vandrar ska bära reflexväst.
  3. Efter avslutad vandring mailar en förälder in namnlista på samtliga föräldrar som deltog i vandringen. Mailet ska gå till nalstaff-styrelse@googlegroups.com, ärenderad "TÄVLING och klassnamn", tex "TÄVLING 4a"
  4. Föreningen räknar ihop namnen och räknar ut hur många föräldrar i förhållande till antalet  barn i klassen som deltog. För att förenkla administrationen kommer den Gula klasslistan/telefonboken som skickats ut i höstas att användas som underlag för antal elever i klassen. Exempel 19 föräldrar / 23 barn = 82,6%. Skulle två eller flera klasser hamna på exakt samma resultat delar de prispengarna.
  5. På skolavslutningen presenteras vilken klass som vann!

Årskurs 6 kan inte delta i tävlingen.
Det är elevantalet enligt telefonboken som gäller, även om elever har tillkommit eller flyttat sedan dess. Nedan en lista över samtliga klasser som kan vara med i tävling och hur många elever som listas i gula boken.


Elever per klass:
Fa - 28
Fb - 27
Fc - 27
1a - 28
1b - 25
1c - 27
2a - 23
2b - 21
2c - 22
2d - 20
3a - 25
3b - 25
3c - 26
4a - 24
4b - 26
4c - 24
5a - 25
5b - 27
5c - 25

söndag 11 mars 2012

Minnesanteckningar från möte med skolledningen 6/3

Närvarande från föreningen: Dennis Skantz, Tomas Granlund, Maria Forss och Annakarin Roos.
Närvarande från skolan: Merja Rombach, rektor, Madeleine Wretman, biträdande rektor och Anna Sandberg, biträdande rektor.



FöräldravandringarFör att höja medvetenheten kring föräldravandringarna och deras betydelse, har föräldraföreningen beslutat bjuda in Bo Arkelsten till skolan 13/3. Arkelsten har erfarenhet av att arbete som fältassistent i området. Dessutom kommer föreningen att utlysa en tävling i föräldravandring.



Skolans lokalerMerja meddelade att staden skjutit upp beslutet om nya lokaler till december i år eftersom man vill studera elevflödet ytterligare. Detta i sin tur beror bland annat beror på att nya skolor öppnats vilket sannolikt kommer att medföra omflyttningar av elever och därmed förändrade lokalbehov. Under mars kommer man dock att dra i gång ett projekt för att fastställa vilka skolor som är i störst behov av nya paviljonger, och där ligger Nälstaskolan bra till.



SkolwebbenSkolwebben är nu i drift internt på skolan, men det kommer att dröja ytterligare ett år innan den fungerar externt på Nälstaskolan. För närvarande har några skolor i Stockholm börjar använda skolwebben på försök.



Internetuppkoppling
Hus 5 och 9 ser ut att få internetuppkoppling under våren. Vi fortsätter att hålla tummarna.



Nälstaskolans höst- och vårmöte
Sedan några år tillbaka har skolledningen 2 ggr/per bjudit in föräldraföreningens styrelse och föräldrarepresentanter för varje årskurs till ett informationsmöte som kallats Föräldradialogen. Föräldraföreningens styrelse å sin sida har 2 ggr/år bjudit in skolledningen och alla intresserade föräldrar till ett informationsmöte. På dagens möte beslutades att dessa två möten slås ihop och ersätts av Nälstaskolans höstmöte och Nälstaskolans vårmöte. Tanken är att skolledningen ska bjuda in till höstmötet och Föräldraföreningen till vårmötet, men att dagordningen ska bestämmas tillsammans med föräldraföreningens styrelse. Samtliga föräldrar med barn på Nälstaskolan är välkomna på dessa möten, som kommer att innehålla en informationsdel och en frågestund.


Det första vårmötet hålls redan på tisdag den 13/3.



Studiedag 25/5
Fredagen den 25 maj är det studiedag, vilket innebär att tillgången på barnomsorg är mycket begränsad. Eftersom detta är ett tillfälle för både lärare och fritidspersonal att träffas och diskutera, vädjar skolledningen till alla föräldrar att själva ordna barnomsorg den dagen.



Föräldraföreningens återstående bokade möten med skolledningen under våren: 17/4 och 29/5.

onsdag 18 januari 2012

Minnesanteckningar från informationsmötet 15/11

Närvarande från skolan: Merja Rombach, rektor, Madeleine Wretman, biträdande rektor och Anna Sandberg, biträdande rektor.
Närvarande föräldrar: 22 st.

Dennis hälsade alla välkomna och lämnade över ordet till Merja, Madeleine och Anna.


Merja

EkonomiMerja gick igenom årets budget, som ligger på drygt 42 miljoner kronor. Av dessa går ca 33 miljoner, dvs. knappt 80 %, till personallöner. Resterande 20 % går till drift och underhåll av skolan, skolmat, förbrukningsmaterial, osv.
Det socioekonomiska utjämningsanslaget som tilldelas Nälstaskolan, har hittills legat på ca 2 miljoner per år. Under de närmaste två åren kommer dock detta bidrag att minska till följa av att Stockholms Stads utbildningsnämnd tidigare i år beslutade om ett nytt socioekonomiskt fördelningssystem.

LokalfrågorBeslut om upprustning av skolans lokaler ska fattas i december.
Fritids 5 saknar fortfarande internetuppkoppling, trots upprepade påstötningar från skolans sida till stadens IT-avdelning.


Madeleine

Madeleine berättade om den nya skollagen och den nya läroplanen, som båda trätt i kraft i år.

SkollagenDen nya skollagen, som gäller från och med 1 juli i år, innebär bland annat att rektorns ansvar och lärarnas skyldigheter ökar. Exempelvis har skolpersonal numera anmälningsplikt. Vårdnadshavares möjligheter att överklaga beslut har också ökat.

Läroplanen
Den nya läroplanen, som gäller från och med HT 2011, innehåller detaljerad kunskapskrav för varje årskurs. Dessa kunskapskrav ska ligga till grund för betyg, som med början HT 2012 ska ges från och med årskurs 6.

lördag 19 november 2011

Minnesanteckningar från möte med skolledningen 25/10

Närvarande från föreningen: Dennis Skantz, Tomas Granlund, Maria Forss, Jenny Granskog.
Från skolan: Merja Rombach och Anna Sandberg.

Då föreningen fått indikation från lärare att skolan under nästa år kommer att få minskade socioekonomiska stöd ville föreningen fråga skolledningen hur det påverkar Nälstaskolan och hur ledningen tänker i ärendet. För 2011 har skolan haft 2,1 miljoner kronor i socioekonomiskt stöd. Merja tror att den nedskärning som staden gjort kommer att bli cirka 600.000 kronor fördelat på 2 år, dvs 300.000 i minskning under 2012 och ytterligare 300.000 under 2013. Merja trodde inte att detta skulle gå ut över lärartätheten. Till viss del trodde hon att tappet i det socioekonomiska stödet skulle uppvägas av bidrag för elevassistenter.

På årsmötet framkom uppgifter att Nälstaskolan har jämförelsevis låg lärartäthet (5,6 lärare på 100 elever). Omkringliggande skolor och även skolor i innerstaden ligger ordentligt högre (6-8 lärare på 100 elever). Siffrorna kommer från stadens webbplats där man kan jämföra statistik om olika skolor. Föreningen ville veta varför skillnaderna är så stora. Merja svarar att lärartätheten generellt alltid är kopplat till hur stort socioekonomiskt stöd skolan får. Nälstaskolan ligger på cirka 2 miljoner om året, andra skolor kan få upp till 14 miljoner om året. Det får förstås stor effekt på lärartätheten. Det socioekonomiska stödet räknas på eleverna som går på skolan och inte på eleverna i upptagningsområdet.

Både ovanstående frågor blir lite hängande i luften då den slutgiltiga budgeten inte är satt för 2012 ännu, den väntas vara klar under sen höst, kanske inte förrän i december.

Föreningen planerar en informationskväll för föräldrar där de har möjlighet att själv ställa frågor om lärartäthet och annat. Informationskvällen är planerad till den 15 november. Merja, Anna och Madeleine kommer att närvara.

Gällande skolans lokaler meddelar Merja att man just nu i staden förbereder ett inriktningsbeslut som ska fattas i december. Merja känner sig trygg med att Nälstaskolan finns inkluderat i inriktningsbeslutet. Det innebär att något kommer att göras åt skolans lokaler, oklart dock exakt vad.

Föreningen vill se bättre och mer aktuell information på skolans webbplats. Merja berättar att skolorna fått direktiv om att inte satsa på sina egna webbplatser, utan att istället nyttja sig av Skolwebben. Eftersom Skolwebben drar ut på tiden undrar föreningen om skolan under tiden kan uppdatera webbplatsen med mer generell information om skolan och fritids.

Föreningen bokade ytterligare möten med skolledningen:
17/1, 6/3, 17/4 och 29/5.

tisdag 1 november 2011

Informationskväll med rektorn!

Välkomna till informationskväll med rektor
Tisdag 15 november kl 18.30 – 20.30 i skolans matsal

Nälstaskolans Föräldraförening bjuder härmed in till informationskväll med rektor Merja Rombach samt biträdande rektorer Madeleine Wretman och Anna Sandberg.

AGENDA:
  • Information från rektor Merja Rombach, med efterföljande frågestund
  • Socioekonomiskt stöd. Hur påverkas Nälstaskolan av de planerade nedskärningarna i det socioekonomiska stödet?
  • Lärartätheten. Nälstaskolan har en relativt låg lärartäthet jämfört med omkringliggande skolor. Vad beror detta på?
  • Skolans lokaler. Det finns planer på nya och upprustade lokaler. Hur ser dessa planer ut och när kommer de att bli verklighet?
  • Övriga frågor