PRAKTISK INFORMATION OM NÄLSTASKOLANS DAG
Nälstaskolans Dag är ett evenemang med gamla anor och syftet är att alla
barn och föräldrar ska få en trevlig kväll tillsammans. Evenemanget organiseras av styrelsen i Nälstaskolans Föräldraförening i samarbete med skolledningen och klassföräldrar. Dagen genomförs i ett stort samarbete utifrån principen att alla bidrar med lite. Evenemanget har genomförts sedan 60-talet och syftet är främst att öka glädjen och
sammanhållningen i skolan, och samla ihop pengar till föräldraföreningen - men det är också ett tillfälle
för klasser att stärka sin sammanhållning genom sin gemensamma aktivitet. Så ni
klassföräldrar har ett viktigt jobb i att engagera och aktivera era
klasser. Pengarna som tjänas ihop till föreningen, går sedan vidare till
alla klasser i form av klassbidrag och eventuella föreläsningar /
extra-aktiviteter under kommande året för alla barn.
Traditionsenligt i slutet på maj kl. 17 – 20 på skolgården.
Dagen anordnas av föräldraföreningens styrelse
i samarbete med skolledning och klassföräldrar. Varje klass ansvarar för en
aktivitet och priser/vinster (se särskild information för ÅK5 längre ned)
Varje klass ansvarar för en aktivitet (styrelsen har en aktivitetslista som uppdateras varje år). Styrelsen genomför ett planeringsmöte inför dagen med alla klassföräldrar. Efter planeringsmötet har ni som klassföräldrar ansvaret för att informera er klass + göra ett schema för bemanning av aktiviteten + att informera om att priser ska samlas in och hur ni som klass gör detta. Ni ansvarar också för att kommunicera aktiviteten och planen till er klass. Har ni inte möjlighet att skicka mejl till alla klassens föräldrar, så kan klassföreståndaren skicka ut information till klassen åt er.
Förutom att samla ihop priser och sätta upp ett schema för kvällen, kan klassen kanske aktiveras på annat sätt. Kanske är det något som behöver byggas eller fixas? Fundera över er aktivitet och se vad som behövs! Vi uppmuntrar all form av kreativitet och nytänk! Ni ansvarar som klass för hela aktiviteten, allt material etc. som behövs. Ni behöver göra en skylt med aktivitetens namn och dess priser!
Ni kommer på dagen för evenemanget att hämta bord från anvisade klassrum – och ansvarar för att ställa tillbaka dem. Det är viktigt att borden kommer tillbaka på rätt plats rengjorda – så att våra barn kan använda borden dagen efter!
Vi rekommenderar att ert första gäng från
klassen startar en halvtimme innan vi öppnar "portarna" för att hinna
ställa i ordning aktiviteten (16.30 – 17.00, och det kan vara en bra idé att en
klassförälder deltar 16.30). Det sista passet bör sträcka sig minst en
halvtimme efter för att hinna med städning och att bära tillbaka möbler och
prylar, och om möjligt ser vi gärna att en klassförälder deltar i sista passet
(20.00 – 20.30).
Betalning
Besökarna köper polletter ”Nälstisar” av Föräldraföreningen och dessa
används som betalning till aktiviteterna. Vi kommer att sträva efter en
kontantlös kväll.
Föräldraföreningen säljer ”Nälstisar”. Mer info kommer i föreningens Facebook-grupp.
Man kan betala polletterna med Swish (5 SEK pr. pollett).
5:ornas fik/servering tar inte emot polletter, de kommer istället ha eget
Swishnr.
Ni som klassföräldrar/föräldrar väljer själva hur mycket er aktivitet kostar. Men en eller ett par polletter brukar vara lämpligt.
SÄRSKILT OM PRISER/VINSTER
För att inte konkurrera med 5:ornas servering vill vi inte att ni har fika
som pris.
Tänk gärna på:
-
Vinsterna sponsrar klassen själv (man
tar med sig något hemifrån eller alla bidrar med ett litet belopp som
klassföräldrarna sedan köper vinster för).
-
Inte vinst varje gång
-
Fler klasser har goda erfarenheter med
att organisera vinster som till exempel ”sätter man alla tre, får man ett pris”. Andra har gjort ett lotteri, med 1 – 3 vinster och varje person som deltar lämnar
kontaktuppgifter och vid kvällens slut dras en vinnare) Andra har haft med sig
böcker hemifrån eller liknande.
-
Använd ej ballonger som vinst, de sprids
lätt och skräpar ner.
Övrigt
Kvällen pågår mellan 17 och 20 på inre skolgården, utanför matsalen och på ängen. Ni kommer få information om vart på skolgården er aktivitet ska hållas innan Nälstaskolans Dag. Skolan kommer arrangera olika aktiviteter och skolans personal deltar om möjligt en del av kvällen. Affischer hängs upp på skolan ungefär 2 veckor innan dagens genomförande.
Har ni frågor – hör av er till Föräldraföreningen på nalstaff.styrelse@gmail.com Följ också gärna föreningen på Facebook, genom att gå med i vår grupp. Sök på ”Nälstaskolans föräldraförening” på Facebook för att hitta gruppen.