Om Nälstaskolans Dag

 

PRAKTISK INFORMATION OM NÄLSTASKOLANS DAG 

Nälstaskolans Dag är ett evenemang med gamla anor och syftet är att alla barn och föräldrar ska få en trevlig kväll tillsammans. Evenemanget organiseras av styrelsen i Nälstaskolans Föräldraförening i samarbete med skolledningen och klassföräldrar. Dagen genomförs i ett stort samarbete  utifrån principen att alla bidrar med lite. Evenemanget har genomförts sedan 60-talet och syftet är främst att öka glädjen och sammanhållningen i skolan, och samla ihop pengar till föräldraföreningen - men det är också ett tillfälle för klasser att stärka sin sammanhållning genom sin gemensamma aktivitet. Så ni klassföräldrar har ett viktigt jobb i att engagera och aktivera era klasser. Pengarna som tjänas ihop till föreningen, går sedan vidare till alla klasser i form av klassbidrag och eventuella föreläsningar / extra-aktiviteter under kommande året för alla barn.

 NÄR?

Traditionsenligt i slutet på maj kl. 17 – 20 på skolgården.

 VAD BETYDER DETTA FÖR MIG SOM KLASSFÖRÄLDER?

Dagen anordnas av föräldraföreningens styrelse i samarbete med skolledning och klassföräldrar. Varje klass ansvarar för en aktivitet och priser/vinster (se särskild information för ÅK5 längre ned)

Varje klass ansvarar för en aktivitet (styrelsen har en aktivitetslista som uppdateras varje år). Styrelsen genomför ett planeringsmöte inför dagen med alla klassföräldrar. Efter planeringsmötet har ni som klassföräldrar ansvaret för att informera er klass + göra ett schema för bemanning av aktiviteten + att informera om att priser ska samlas in och hur ni som klass gör detta. Ni ansvarar också för att kommunicera aktiviteten och planen till er klass. Har ni inte möjlighet att skicka mejl till alla klassens föräldrar, så kan klassföreståndaren skicka ut information till klassen åt er.

Förutom att samla ihop priser och sätta upp ett schema för kvällen, kan klassen kanske aktiveras på annat sätt. Kanske är det något som behöver byggas eller fixas? Fundera över er aktivitet och se vad som behövs! Vi uppmuntrar all form av kreativitet och nytänk! Ni ansvarar som klass för hela aktiviteten, allt material etc. som behövs. Ni behöver göra en skylt med aktivitetens namn och dess priser!

Ni kommer på dagen för evenemanget att hämta bord från anvisade klassrum – och ansvarar för att ställa tillbaka dem. Det är viktigt att borden kommer tillbaka på rätt plats rengjorda – så att våra barn kan använda borden dagen efter!

 Schema

Vi rekommenderar att ert första gäng från klassen startar en halvtimme innan vi öppnar "portarna" för att hinna ställa i ordning aktiviteten (16.30 – 17.00, och det kan vara en bra idé att en klassförälder deltar 16.30). Det sista passet bör sträcka sig minst en halvtimme efter för att hinna med städning och att bära tillbaka möbler och prylar, och om möjligt ser vi gärna att en klassförälder deltar i sista passet (20.00 – 20.30).

Betalning

Besökarna köper polletter ”Nälstisar” av Föräldraföreningen och dessa används som betalning till aktiviteterna. Vi kommer att sträva efter en kontantlös kväll.

Föräldraföreningen säljer ”Nälstisar”. Mer info kommer i föreningens Facebook-grupp. Man kan betala polletterna med Swish (5 SEK pr. pollett).

5:ornas fik/servering tar inte emot polletter, de kommer istället ha eget Swishnr.

Ni som klassföräldrar/föräldrar väljer själva hur mycket er aktivitet kostar. Men en eller ett par polletter brukar vara lämpligt.

SÄRSKILT OM PRISER/VINSTER

För att inte konkurrera med 5:ornas servering vill vi inte att ni har fika som pris.

Tänk gärna på:

-        Vinsterna sponsrar klassen själv (man tar med sig något hemifrån eller alla bidrar med ett litet belopp som klassföräldrarna sedan köper vinster för).

-        Inte vinst varje gång

-        Fler klasser har goda erfarenheter med att organisera vinster som till exempel ”sätter man alla tre, får man ett pris”. Andra har gjort ett lotteri, med 1 – 3 vinster och varje person som deltar lämnar kontaktuppgifter och vid kvällens slut dras en vinnare) Andra har haft med sig böcker hemifrån eller liknande.

-        Använd ej ballonger som vinst, de sprids lätt och skräpar ner.

Övrigt

Kvällen pågår mellan 17 och 20 på inre skolgården, utanför matsalen och på ängen. Ni kommer få information om vart på skolgården er aktivitet ska hållas innan Nälstaskolans Dag. Skolan kommer arrangera olika aktiviteter och skolans personal deltar om möjligt en del av kvällen. Affischer hängs upp på skolan ungefär 2 veckor innan dagens genomförande.

Har ni frågor – hör av er till Föräldraföreningen på nalstaff.styrelse@gmail.com  Följ också gärna föreningen på Facebook, genom att gå med i vår grupp. Sök på ”Nälstaskolans föräldraförening” på Facebook för att hitta gruppen.