Nälstaskolans dag

Nälstaskolans dag! 

Nälstaskolansdag anordnas varje år i maj av föräldraföreningen tillsammans med klassföräldrar, föräldrar elever och skola. Varje klass ansvarar för en aktivitet och tillsammans ska vi fylla skolgården med grodspottning, chokladhjul, bollkastning och annat skoj. Syftet är att ha en rolig eftermiddag/kväll och att samla in pengar till föreningen.

De insamlade pengarna går till föräldraföreningens kassa, för att sedan gå till olika aktiviteter som ger barnen en guldkant på skoldagen. Undantaget är femteklassernas intäkter som går direkt till femteklassernas klasskassor. Klasserna delar lika på insamlade pengar (se mer info nedan).

Klassföräldrarna ansvarar tillsammans med föräldraföreningens styrelse för att fördela och planera aktiviterna. Det sker vid ett planeringsmöte några veckor före Nälstaskolans dag. Varje klass planerar sedan sin aktivitet och ordnar med priser och material till aktiviteten.

Att tänka på inför Nälstaskolans dag

  • Saker som kan vara bra att ha med (utöver material och priser till aktiviteten): burk att förvara polletter i och sopsäck för skräp. 
  • Vi börjar med att ställa i ordning bord och aktiviteter vid 16.00. Notera varifrån bordet togs, så att det kan ställas tillbaka på samma plats igen.
  • Aktiviteterna genomförs mellan kl 17.00 och 20.00.
  • De insamlade polletterna (värde 5 kr styck) räknas och lämnas till föräldraföreningens representanter från kl. 20.00 tillsammans med redovisningen (lämnas ut på plats). 
  • Polletter köps av föräldraföreningens med sedlar eller swish.
  • Varje klass ansvarar för att städa upp kring sin station och för att ställa tillbaka bordet.
  • Föräldraföreningens representanter finns på plats med gula västar på sig - tveka inte att fråga om något är oklart (eller mejla nalstaff-styrelse@googlegroups.com för frågor i förhand).
  • Bjud gärna in vänner, släkt och grannar!

    Information till femteklassarna

    Femteklasserna ansvarar för servering av fika och annan förtäring under Nälstaskolans dag. Alla intäkter delas lika mellan femteklasserna och går alltså inte till föräldraföreningen. 

    Skolan bidrar med:
    • Korv, bröd, ketchup, senap
    • Mjölk (till kaffe och thé, inklusive laktosfri)
    • Termosar
    • Personal (fyra personer)
    Klasserna står för:
    • Fikabröd
    • Kaffe, thé, socker
    • Festis eller liknande
    • Våfflor med tillbehör
    • Muggar, assietter, bestick, servetter (engångs)
    • Våffeljärn
    • Två kaffebryggare (utöver de som skolan har)
    Att tänka på:
    • Kontakta skolans kock Andreas Brydling på telefonnummer 070 433 09 39 två veckor före Nälstaskolans dag för planering.
    • Lämna ingredienserna till våffelsmeten till kockarna dagen före, så blandar de till smeten i förväg. Räkna med 30 liter smet. 
    • Tänk på att ha alternativ till de som har olika typer av allergier (gluten, laktos et c).
    • Växel - ha rätt mycket då det i början brukar komma stora valörer. 
    • Swish är ett bra komplement till kontanter. Överskottet ska delas mellan klasserna så använd endast ett nummer för att underlätta uppdelningen av pengar. Var tydlig med att det är olika swishnummer för serveringen och för de övriga aktiviteterna (där gäller föräldraföreningens nummer). 
    • Föräldraföreningens polletter kan inte användas som betalmedel i 5:ornas servering.
    • Fixa skyltar med sortiment, priser och eventuellt swishnummer.

    Aktiviteter

    Dessa aktiviteter fördelas mellan klasserna på planeringsmötet. Klassföräldrarna får välja i tur och ordning, med start för klass FA. Det går också bra att hitta på en egen aktivitet. Anmäl i så fall denna på planeringsmötet.
    • Knorr på grisen 
    • Chokladhjul 
    • Bandy målskytte 
    • Lotteri 
    • Spik i brädan 
    • Spotta grodor 
    • Lilla sportspegeln (prickskytte mot tre hål plank) 
    • Burkpyramid 
    • Rockring  
    • Boule 
    • Pilkastning 
    • Basket 
    • Lotteri 
    • Studsa tennisboll (visst antal studs på en minut t ex) 
    • Gissa antalet 
    • Hoppa hopprep (visst antal hopp på en minut t ex) 
    • Pingpongpoäng (studsa pingisboll ner i olika mål ger olika poäng, t ex tom mjölkkartong) 
    • Plocka ärtor med klädnypa (t ex ett visst antal på tid) 
    • Lukta/känna (identifiera föremål/kryddor/annat genom att enbart känna eller lukta) 
    • Pricka vikten (väga upp en visst mängd av något)